Bud for sosialt nettvett og blogging
På tross av at bruken av sosiale medier har eksplodert, henger næringslivet og det offentlige igjen i forrige tiår, melder Steria, som har laget «10 bud for sosialt nettvett», som kan være nyttig både for etternølerne og dem som allerede bruker sosiale nettverk.
Vi som er aktive på Internett er allerede godt kjent med mange av de nye fenomenene som har oppstått de siste åra, og vet å sette pris på- og bruke dem, de såkalte sosiale mediene – det være seg alt fra Facebook, Twitter, LinkedIn og Flickr, til webbasert programvare for blogging, som WordPress kan være ett eksempel på.
– Men flertallet av bedriftsledere er foreløpig avventende, og ofte avvisende, til fenomenet sosiale medier. De ser på dette som en tidstyv og en forbigående ungdomsgreie, sier Mona Skaret i Steria, slike ledere er umoderne, mener hun.
Hun viser til en undersøkelse som avslører at kun fem prosent av Europas bedrifter i dag benytter sosiale nettverk, og ikke mer enn to prosent bruker blogger som verktøy – og i Norge er vi visst ikke stort bedre heller, da kun én av tyve norske bedrifter har brukt et sosialt medium!
Men på tross av at sosiale medier representerer et stort urealisert potensial, rommer de også skjulte trusler. «For selv om teknologien modner, modnes ikke alle brukerne i samme takt. Når mange organisasjoner og bedrifter samtidig mangler retningslinjer for bruk av nye medier, kan skadene bli store», advarer Skaret. Hun har derfor fått laget ti bud for alle som ønsker å bruke sosiale nettverk.
– De aller fleste vil ha nytte av å ha disse huskereglene hengende ved siden av datamaskinen, uansett om du er markedssjef for et stort selskap eller en vanlig privatperson, sier hun. «Følger du disse, er du langt på vei mot å bli en moden bruker av sosiale medier.»
10 bud for sosialt nettvett
- Bruk sunt bondevett også i cyberspace, og utvis normal folkeskikk.
- Kast deg ut i debatten. Del med verden og verden deler tilbake.
- Respekter andre og andres ulike meninger slik du vil at andre skal respektere dine meninger. Lær å ta imot kritikk, og vær saklig i din kritikk av andre.
- Forstå mediet du bruker. Sett deg inn i både de skrevne og uskrevne kjørereglene.
- Beskytt personlig og konfidensiell informasjon. Ikke legg ut privat innhold som ikke tåler å bli sett av en fremtidig arbeidsgiver. Du må også ha tillatelse før du publisere bilder av gjenkjennbare personer.
- Tenk deg om før du trykker på send-knappen. Det finnes ingen angreknapp.
- Pass deg for svindlere. Dersom noe virker for godt til å være sant, så er det gjerne det.
- Ikke glem hvem du er. Du er aldri 100 prosent privatperson når du uttaler deg. Du vil alltid være en representant for den bedriften du jobber for i større eller mindre grad.
- Vær konstruktiv og del innhold som har verdi. Det er nok informasjonsstøy og søppel der ute allerede.
- Respekter opphavsrett og kopibeskyttet materiale. Gi folk du låner innhold fra anerkjennelse, gjerne med lenker tilbake.
(Fra Sterias pressemelding: Usosiale bedrifter skyr sosiale medier.)
Regler og råd for blogging
Mens jeg skrev dette, tikket det tilfeldigvis inn en bloggpost blant RSS-kanalene jeg abonnerer på, med syv gode regler og tips for blogging. Det var godt lesestoff, og burde være interessant både for dere som fortsatt sitter på gjerdet, og dere som allerede er godt i gang som bloggere. Les den på zhayena.net: Hvordan man blir en «stor» blogger.
Postet i Internett den .
Flere domener på samme webhotell→ ←Norid åpner kanskje for private under .no